Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, ο δάσκαλος του Αϊστάιν

kkaratheodoryΟ Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή γεννήθηκε στο Βερολίνο, 13 Σεπτεμβρίου 1873

και πέθανε στο Μόναχο, 2 Φεβρουαρίου 1950. Ήταν κορυφαίος σύγχρονος Έλληνας μαθηματικός που διακρίθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο Καραθεοδωρή ήταν γνωστός εκτός Ελλάδας ως Constantin Carathéodory και συχνά αναφέρεται (λανθασμένα) ως Καραθεοδωρής. Το επιστημονικό έργο του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή επεκτείνεται σε πολλούς τομείς των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Αρχαιολογίας. Είχε σημαντικότατη συνεισφορά ιδιαίτερα στους τομέις της πραγματικής ανάλυσης, συναρτησιακής ανάλυσης και θεωρίας μέτρου και ολοκλήρωσης.

Από το 1909 έως το 1920 δίδαξε Μαθηματικά σε διάφορα γερμανικά ακαδημαϊκά ιδρύματα: Αννόβερο, Μπρέσλαου (Βροκλάου στην σημερινή Πολωνία), Γκέτινγκεν και Βερολίνο. Η φήμη του ως μαθηματικού τον έφερε σε φιλική και επαγγελματική επαφή με άλλους μεγάλους ομολόγους της εποχής του όπως ο Μαξ Πλανκ (Max Plank), ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο Σβαρτς, ο Φρομπένιους, ο Σμιτ, ο Χίλμπερτ, ο Κλάιν, κ.ά.

Ιδιαίτερη ήταν η σχέση που συνέδεε τον Καραθεοδωρή με τον Αλβέρτο Αϊνστάιν. Οι δύο άνδρες γνωρίσθηκαν το 1915 διατήρησαν μια επιστημονική σχέση, στηριγμένη στην αλληλοεκτίμηση και σεβασμό. Τότε άρχισε και το ενδιαφέρον του Καραθεοδωρή για την Θεωρία της Σχετικότητας.

Κύριοι, ζητήσατε να σας απαντήσω σε χίλια δυο πράγματα, κανείς σας όμως δεν θέλησε να μάθει ποιος ήταν ο δάσκαλός μου, ποιος μου έδειξε και μου άνοιξε τον δρόμο προς την ανώτερη μαθηματική επιστήμη, σκέψη και έρευνα. Και για να μην σας κουράσω, σας το λέω έτσι απλά, χωρίς λεπτομέρειες, ότι μεγάλος μου δάσκαλος υπήρξε ο αξεπέραστος Έλληνας Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, στον οποίο, εγώ προσωπικά, αλλά και η μαθηματική επιστήμη, η φυσική, η σοφία του αιώνα μας, χρωστάμε τα πάντα

Aλμπερτ Αϊνστάιν στην τελευταία συνέντευξη τύπου που παρεχώρησε το 1955.

Το 1911, μετά από πρόσκληση του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο Καραθεοδωρή συμμετείχε στην επιτροπή επιλογής καθηγητών για το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1913 έγινε καθηγητής της Α΄ έδρας της μαθηματικής επιστήμης του Πανεπιστημίου του Γκεντινγκεν, θέση στην οποία παρέμεινε μέχρι το 1918. Το 1920, πάλι με πρόσκληση του Βενιζέλου, ανέλαβε να οργανώσει το Ιόνιο Πανεπιστήμιο στη Σμύρνη. Η απόφαση του Καραθεοδωρή να επιστρέψει στην πατρίδα του προκειμένου να της φανεί χρήσιμος, παρόλο που μεσουρανούσε στη Γερμανία, είναι μάλλον ενδεικτική της αγάπης του για την Ελλάδα.

 

image008Αγαπητέ κύριε συνάδελφε,
Βρίσκω την απόδειξη σας θαυμάσια. Στην αρχή, μου δημιούργησε κάποια δυσκολία ένα τυπογραφικό λάθος στη δεύτερη σελίδα. Τώρα όμως τα κατάλαβα όλα.
Πρέπει να δημοσιεύσετε τη θεωρία σε αυτή τη μορφή στο περιοδικό «Annalen der Physik» επειδή οι φυσικοί δεν έχουν ιδέα πάνω σ αυτό το αντικείμενο, όπως είναι η δική μου περίπτωση. Με την παρούσα μου επιστολή, θα σας φαίνομαι σαν ένας βερολινέζος, που μόλις ανακάλυψε τον πράσινο δρυμό και αναρωτιέται αν εκεί ζουν άνθρωποι.
Εάν θα κάνατε τον κόπο να μου εξηγήσετε τον κανονιστικό μετασχηματισμό , θα σας έμενα αιωνίως υποχρεωμένος και αν λύνατε το ερώτημα της κλειστής χρονογραμμής , θα έπεφτα στα γόνατά σας.

Εδώ υπάρχει κάτι βαθύτερο, άξιο του μόχθου του άριστου

Με τους καλύτερους χαιρετισμούς μου
δικός σας
Albert Einstein

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Web Analytics